Help WASUB naar het wereldrecord varen
Laat onze onderzeeër varen! WASUB is een team van 30 studenten van de TU Delft en de VU Amsterdam en ontwerpt en bouwt een menselijk aangedreven onderzeeër. Ons multidisciplinaire team, van werktuigbouwkundigen tot bewegingswetenschappers, is verbonden door onze grote passie voor duiken, maritieme techniek en onderzeeërs! Elk jaar ontwerpen en bouwen we met een getalenteerd team een éénpersoons menselijk aangedreven onderzeeër, de WASUB.
Dit jaar zijn wij hard bezig met het ontwerp en de bouw van onze onderzeeër. Met onze mooie WASUB zullen we van 24 tot 28 juni deelnemen aan de Internationale Submarine Races in Washington DC en hebben wij als doel het verbreken van het wereldrecord! Door de WASUB op verschillende vlakken te innoveren gaan we voor een topsnelheid van boven de 8,02 knopen (15 km/uur) om het wereldrecord naar Delft mee te nemen!
Om het wereldrecord te verbreken missen we echter nog een belangrijk onderdeel van de onderzeeër . Om zeewaardig te worden is de schroef een essentieel onderdeel, deze zorgt voor de voorstuwing van de WASUB en is dus onmisbaar om wereldrecord te gaan verbreken!
Steun de studenten van de WASUB in de aanschaf van de schroef en help ons een nieuw wereldrecord neer te zetten, doneer en deel!
De International Submarine Races is een wedstrijd voor menselijk aangedreven onderzeeërs. Er wordt geracet over een parcours van 100 meter. Hierbij worden de teams beoordeeld op innovatie, snelheid en design. De waarde van deze race is dat het een waardevolle educatieve ervaring geeft aan de beste techniekstudenten van over de hele wereld.
Tijdens elke race streven de teams ernaar om innovatieve ideeën voor voortstuwing, sturing en andere technische onderdelen van het onderzeeërontwerp te ontwikkelen.
Dit jaar starten we met een groep van 30 studenten van de TU Delft en de VU Amsterdam. Samen hebben wij als doel om een snelheid van 8,1 knopen, 15 kilometer per uur, te behalen. Ons team bestaat dit jaar voor de helft uit internationale studenten waardoor we met veel verschillende culturen samenwerken. Daarnaast komen onze teamleden van verschillende studie disciplines, variërend van lucht en ruimtevaarttechniek tot bewegingswetenschappen.
Wij willen dit jaar een nieuw wereldsnelheidsrecord neerzetten door op verschillende vlakken de WASUB te innoveren. Met name door het innoveren op de hydrodynamica, het maken van een autopiloot en het creëren van een trainingsschema voor onze piloot. Hier zullen wij de kennis die wij in de collegebanken hebben opgedaan toepassen in de praktijk.
De race zal dit jaar van 24 tot 28 juni worden gehouden in Washington D.C. Wij hopen dat je net zo enthousiast van deze race wordt als wij!
Om het wereldrecord te verbreken heeft onze team de focus gelegd op de innovatie van vier onderdelen van de WASUB.
1. Romp en frame
Onze piloot Thijs is groter dan de vorige piloten. Hierdoor moest de vorm van de WASUB worden aangepast terwijl de lage waterweerstand moest worden behouden. We hebben het design gemaakt aan de hand van computer simulaties. Allereerst is de waterstroom gesimuleerd. Daarna is de vorm van de WASUB deze waterstroom geplaatst zodat er door middel van simulaties kon worden nagegaan hoeveel weerstand het ontwerp genereert. Dit proces hebben we herhaald totdat er een ontwerp uitkwam met de laagste water weerstand.
2. Aandrijving en voortstuwing
WASUB maakt gebruik van pedalen in de romp om energie van de piloot naar de schroef over te brengen. De innovatie van dit jaar bestaat uit een lichtere ketting, 3D geprinte hubs, een neus die de water weerstand minimaliseert en een sterkere schroef.
3. Stabiliteit en controle
Aangezien de romp van de onderzeeër niet constant stabiel is en hij niet automatisch naar zijn oorspronkelijke staat terugkeert tijdens het varen, hebben wij een ontwerp bedacht dat de WASUB stabiel houdt, door middel van het gebruik van vier vinnen in een dwarsformatie. Hierdoor is de WASUB beter bestuurbaar en te controleren.
4. Human power
De innovatie van onze human power department is de op maat gemaakte training voor onze piloot Thijs. Deze training is gebaseerd op een strikt ritme van eten, slapen en trainen.
Allereerst is Thijs zijn lichaam gemeten, getest en gewogen. Aan de hand van deze resultaten is er een dieet en training op maat opgesteld. Het innovatieve aspect van de trainingen is het feit dat Thijs ook onderwater traint in de WASUB.