Help Stratos IV het wereldrecord te breken!
---UPDATE---
HET IS GELUKT! - Maar we zijn er nog niet helemaal!
Door uw steun hebben we de benodigde 12,000 euro opgehaald voor de lancerings verzekering! Hierdoor kunnen we ons nu volledig focussen op de lanceer campagne in Oktober en zijn we een enorme stap dichter bij ons doel.
De crowdfund campagne blijft nog open zolang als we er initieel voor gepland hadden, tot 14 Juni. De studenten die mee gaan op de lanceer campagne doen dit vrijwillig, hiervoor zal elke deelnemer kosten moeten maken voor de reis, accommodatie en logistiek gedurende de campagne van 4 weken in Spanje.
Het geld boven de 12k dat vanaf nu opgehaald wordt zal direct naar een compensatie gaan voor de deelnemers. Voor elke 850 euro kan een student volledig gesponsord worden voor de campagne van 4 weken. Dit geld zal echter worden verdeeld en dus kosten verlagen voor iedere deelnemer.
Hartelijk bedankt naar iedereen die heeft gedoneerd, en voor uw steun, hulp en vertrouwen. Samen komen we verder dan ooit!
____________________________________________
DARE HEEFT UW HULP NODIG OM RECORDS TE BREKEN!
Delft Aerospace Rocket Engineering (DARE) heeft al veel ervaring met raketten lanceren: van kleine projecten voor studenten tot het breken van Europese hoogte records in studenten raketbouw (12.5 en 21.5 km).
Nu vragen we uw hulp voor ons meest ambitieuze project tot nu toe: Het studenten wereldrecord breken. We zullen een poging wagen om de Stratos IV raket, volledig door studenten ontworpen en gebouwd, te lanceren naar een hoogte van minstens 61 km.
Het belangrijkste voor DARE is om Stratos IV veilig te lanceren. Daarnaast is het belangrijk om dit verantwoordelijk te doen, wat vraagt om een lancerings verzekering. Verder zijn er nog operationele kosten voor onder andere de lancerings verzekering waar financiële middelen voor nodig zijn. Met uw donatie steunt u ons met het dekken van deze kosten en dit zal ons super veel helpen om onze grensverleggende raket van de grond te krijgen!
Doe mee met onze historische missie en help DARE, Delft en Nederland naar een plek tussen de sterren!
Samen komen we verder en verleggen we grenzen!
* Het huidige studenten hoogte record ligt op 60.8 km, bereikt door Embry-Riddle Future Space Explorers and Developers Society.
Delft Aerospace Rocket Engineering (DARE) is een van de meest geavanceerde studenten raketbouw teams ter wereld. Sinds haar ontstaan in 2001 aan de TU Delft heeft DARE meerdere hoogterecords gebroken, altijd vooruitstrevend om het uiteindelijke doel te bereiken van de ruimte ingaan met een raket die volledig door studenten is gebouwd. DARE bestaat uit meerdere projecten en teams die onderzoek doen en nieuwe technologieën ontwikkelen, om die uiteindelijk toe te passen in ons vlaggenschip: Project Stratos
Met inmiddels de vierde versie van de Stratos raket zijn we een heel stuk verder sinds de eerste lancering in 2009 vanuit Kiruna, Zweden. Stratos I, een tweetraps vaste brandstof raket, bereikte met succes een hoogte van 12.5 km en brak op die manier het europese studenten hoogterecord. Hierna begon DARE met het ontwikkelen en testen van de eerste hybride motor in 2011. Deze motor werd toen gebruikt voor de nieuwe raket: Stratos II. Door een fout in de motor echter kon deze raket niet lanceren. De raket werd herzien, verbeterd en kreeg een update naar Stratos II+, DARE’s eerste succesvolle hybride raket. In 2015 werd deze gelanceerd van de INTA basis in Huelva, Spanje. De raket brak het record van Stratos I en bereikte een hoogte van 21.5 km.
Dit record werd daarna verbroken door Hybrid Engine Development in Stuttgart, Duitsland met een hoogte van 32.2 km. DARE besloot de uitdaging aan te gaan, de kennis van eerdere Stratos raketten te combineren en een raket te bouwen die hoger dan ooit ging om het record terug te krijgen. Stratos III werd gelanceerd in 2018 van dezelfde INTA basis in Spanje, maar 20 seconden na lancering zorgde een afwijking voor een explosie halverwege de vlucht. Waardevolle lessen en ervaring waren opgedaan voor DARE en het Stratos team.
De laatste drie jaar hebben meer dan 120 studenten van vele nationaliteiten ervaring en kennis gecombineerd om een nog betere en grotere raket te bouwen. Net als Stratos II+ zal Stratos IV opstaan uit de as van haar voorganger. Deze keer zal Stratos IV echter nog verder gaan. Het zal een poging wagen om het huidige wereldrecord weer terug naar Delft te brengen.
De Stratos IV raket is de grootste die DARE tot nu toe heeft gemaakt met een lengte van 8 meter en een gewicht van 330 kg. De raket heeft verder een roll control systeem waarmee stabiliteit kan worden behouden tijdens de klim. Bij Stratos III ontbrak dit systeem en instabiliteit heeft toen geleid tot de explosie. De combinatie van grotere tanks en een ontbrandingskamer van composiet zorgt voor een hogere massa efficiëntie en meer voortstuwingsvermogen. Hier komt een geavanceerd daling systeem bij waarmee we niet alleen de raket kunnen lanceren, maar hierna ook de neuskegel kunnen bergen en de behaalde hoogte kunnen verifiëren. Alle onderdelen zijn door het Stratos team zelf ontworpen, gebouwd en getest met behulp van al onze sponsors.
Vlucht computer: Het brein van de raket heeft 7 op maat gemaakte PCB’s die de parachutes aansturen, data opslaan, locatie bepalen en nog meer. Er zitten ook sensors die versnellingen tijdens de vlucht meten, ‘black boxes’ met data en druk sensoren.
Daling systeem: Dit systeem zorgt voor een gecontroleerde daling terug naar de aarde van de neus kegel. Het bevat 2 parachutes die ervoor zorgen dat de kegel een zachte landing maakt. De loods parachute wordt onder supersonische omstandigheden geactiveerd door dit systeem dat meer dan 1600 kg aan krachten aankan tijdens het afremmen! Een hitteschild onderaan deze kegel beschermt alle belangrijke onderdelen binnenin.
Roll control: Dit systeem gebruikt dezelfde oxidator als de hybride motor voor 4 kleinere motors die de raket stabiel houden tijdens de vlucht. Elk van deze motoren heeft een kracht van 10 N en zorgen voor een gecontroleerde rotatie om de as van de raket.
Oxidator tank: Deze tank bevat 174 kg stikstof oxide bij een druk van 60 bar voor de hybride motor. Dit is gemaakt van 1.5 mm dik aluminium omwikkeld met koolstofvezel voor grotere sterkte en stijfheid. Deze tank neemt het grootste deel van de raket in beslag met een lengte van 4.7 meter.
Motor besturingssysteem: Het stikstofoxide zal met 6 kg/s van de tank naar de ontbrandingskamer stromen. Dit besturingssysteem zal alle kleppen en leidingen controleren tijdens ontbranding. Verder zorgt het voor een veilige lancering en zal het automatisch de motor uitzetten als de raket buiten het lancerings gebied komt.
Ontbrandingskamer: Meerdere lagen van composiete materialen zullen de hoge temperatuur en druk van de hete gassen in de ontbrandingskamer in bedwang houden. Aan de buitenkant van de raket ter hoogte van deze kamer zijn vinnen gemonteerd die de raket ook stabiel zullen houden tijdens de klim.
3D geprinte titanium uitlaat: Deze uitlaat is 10 kg lichter dan de gebruikte uitlaat van grafiet in Stratos III. Kleine delen grafiet zijn alsnog gebruikt in de heetste delen van de gasstroom, dat soms wel 2700 graden kan bereiken. In de rest van de uitlaat is dit titanium bedekt met zirconium-oxide.
Stratos IV zal gelanceerd worden vanaf de El Arenosillo lanceerbasis van INTA in Spanje. Na ontbranding van de DHX-400 ‘Nimbus’ hybride raketmotor en lift-off van het platform zal de raket 29 seconden lang voortgestuwd worden voordat de brandstof op is en de motor uitvalt. Stratos IV zal dan nog stijgen tot aan apogeum, het hoogste punt ten opzichte van de aarde en dus ook het nieuwe wereldrecord. Voorbij dit punt zal de neuskegel loslaten van de rest van de raket, grotendeels de motor en lege brandstoftanks, en beginnen aan haar terugreis naar de aarde. In de kegel zitten belangrijke onderdelen die teruggewonnen worden. De neuskegel heeft hierom een geavanceerd daling systeem wat bestaat uit een loods parachute, die extreem hoge snelheden aankan, en een hoofdparachute voor het laatste deel van de daling, voordat het in zee plonst en opgehaald kan worden.
De lancering van Stratos II+ vanaf El Arenosillo